Medicina (Kaunas) 2009; 45 (9): 724-731
![]() |
![]() |
Mokyklos slaugos specialistų vaidmuo ir problemos prižiūrint moksleivių sveikatą
Elvyra Grinienė, Neringa Liutaitė1
Lietuvos kūno kultūros akademija, 1Kolpingo kolegija
Raktažodžiai: mokinių sveikatos priežiūra, mokyklos slaugytojų darbo patirtis ir problemos.
Santrauka. Besikeičiančioje visuomenėje ryškėja tam tikri reikalavimai sveikatos priežiūros sistemoje. Pastaraisiais metais blogėjantys Lietuvos vaikų sveikatos rodikliai skatina įvertinti, ar bendrojo lavinimo mokyklos vykdoma mokinių sveikatos priežiūra yra pakankama ir tikslinga, kaip mokyklos slaugytojos sprendžia sveikatos problemas.
Tyrimo tikslas ištirti mokyklos slaugos specialistų veiklos ypatybes ir problemas prižiūrint moksleivių sveikatą.
Tyrimo metodai. 2005 m. penkiuose Lietuvos miestuose apklaustos 202 mokyklose dirbančios slaugos specialistės. 77,7 proc. apklaustų mokyklos slaugytojų dirbo daugiau kaip 10 metų. Apklausai naudotas originalus 28 klausimų uždaro tipo klausimynas.
Rezultatai. Daugumos mokyklos slaugytojų nuomone, dažniausi moksleivių sveikatos sutrikimai yra rega, netaisyklinga laikysena ir stuburo iškrypimai. 75,7 proc. apklaustųjų nurodė, kad per pastaruosius penkerius metus moksleivių sveikata pablogėjo. Mokyklos slaugytojoms tenka didelis darbo krūvis: per dieną priima 1130 moksleivių, daug laiko skiria moksleivių sveikatai tikrinti, sveikatai ugdyti ir dokumentacijai tvarkyti. Apklaustųjų nuomone, moksleivių sveikatos priežiūrą sunkina prastos darbo sąlygos, nepakankamas aprūpinimas medicinine įranga, neprieinama kompiuterinė įranga, mažas darbo užmokestis. Pasigendama geresnio bendradarbiavimo su mokyklos bendruomene, moksleivių tėvais. Mokyklų slaugytojų darbo kokybė labiausiai priklausė nuo jų kvalifikacijos ir darbo kokybės. Bendrosios praktikos slaugytojai tiksliau žinojo savo pareigas, daugiau jų pasigedo kompiuterinės įrangos, jų nuomone, būtina aktyvinti mokyklos bendruomenę. Visuomenės sveikatos specialistės daugiau orientavosi į biomedicininį sveikatos priežiūros modelį.
Išvados. Moksleivių sveikatos priežiūros gerinimas mokykloje įmanomas keliant mokyklos slaugytojų kvalifikaciją rengiant specialistus darbui mokykloje bei stiprinant bendradarbiavimą su mokyklos bendruomene ir tėvais.
Adresas susirašinėti: E. Grinienė, Lietuvos kūno kultūros akademija, Sporto 6, 44221 Kaunas. El. paštas: e.griniene@lkka.lt
Straipsnis gautas 2007 11 19, priimtas 2009 09 03