Medicina (Kaunas) 2009; 45 (3): 226-237

Turinys Visas straipsnis lietuvių kalba  

Pacientų nuomonė apie stacionarinės sveikatos priežiūros paslaugų kokybę

Daiva Brogienė, Romualdas Gurevičius1

Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos institutas, 1Lietuvos Sveikatos apsaugos ministerijos Higienos institutas

Raktažodžiai: pacientų nuomonė, sveikatos priežiūros paslaugų kokybė, klausimynai, stacionarinė asmens sveikatos priežiūra.

Santrauka. Tyrimo tikslas. Įvertinti stacionarinėse gydymo įstaigose gydytų pacientų nuomonę apie sveikatos priežiūros paslaugų kokybę bei identifikuoti paslaugų teikimo kokybės problemiškas sritis.

Tyrimo medžiaga ir metodai. Daugiapakopė tikimybinė pacientų atranka atlikta dvidešimt dviejose Lietuvos asmens sveikatos priežiūros stacionarinėse gydymo įstaigose. 2006 m. lapkričio – 2007 m. vasario mėnesiais išdalyta 2060 anketų, atsako dažnumas – 97,38 proc. Analizei tinkamos buvo 1917 anketų (93,06 proc.). Naudotas Europos Picker instituto modifikuotas klausimynas stacionare gydytiems pacientams. Apklausos būdas: kiekvienas išvykstantis iš ligoninės pacientas užpildo klausimyną. Sveikatos priežiūros paslaugų kokybė buvo vertinama šiais aspektais: paciento ir personalo bendravimo, priežiūros organizavimo ir koordinavimo, pacientų galimybe dalyvauti priimant sprendimus dėl jų sveikatos priežiūros ar gydymo, fizinės aplinkos, paslaugų prieinamumo bei pacientų saugumo.

Rezultatai. Faktorinės analizės metodu išskirtos šešios paslaugų kokybės matavimo dimensijos (veiksniai), kurios paaiškina 51,48 proc. bendrosios kintamųjų dispersijos. Bendras visų dimensijų Cronbach’s alpha – 0,793. Dauguma respondentų (91,9 proc.) suteiktų sveikatos priežiūros paslaugų kokybę vertino labai gerai arba gerai. Geriausiai pacientai įvertino bendravimą su gydytojais. Net 91,5 proc. respondentų pažymėjo, kad jiems buvo suteikta pakankamai informacijos apie jų sveikatos būklę ir gydymą. Dauguma pacientų labai gerai įvertino jiems parodytą pagarbą ir jautė pasitikėjimą gydžiusiais gydytojais.

Pagarba pacientams ir pasitikėjimas gydytojais daugiausia turėjo įtakos apskritai geram suteiktos priežiūros vertinimui ir pacientų norui rekomenduoti gydymo įstaigą artimiesiems. Problemiška sritis – pacientų autonomija, apimanti ligoninės pasirinkimo galimybę, privatumą bei dalyvavimą priimant sprendimus. Net 42,3 proc. pacientų pažymėjo, kad negalėjo dalyvauti priimant sprendimus dėl jų sveikatos būklės ar gydymo tiek, kiek jie norėtų.

Išvados. Stacionare gydyti pacientai gerai įvertino jiems suteiktos sveikatos priežiūros kokybę. Prioritetinė sveikatos priežiūros paslaugų kokybės tobulintina sritis – pacientų dalyvavimas priimant sprendimus dėl jų sveikatos būklės ir gydymo. Tikslingos tolesnės šių sričių studijos, nes pastaruoju metu vyksta svarbūs dinaminiai pokyčiai.

Adresas susirašinėti: D. Brogienė, VU Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos institutas, M. Čiurlionio 21, 03101 Vilnius. El. paštas: brogiene@delfi.lt

Straipsnis gautas 2008 07 02, priimtas 2009 03 06