Intervencinių radiologų rengimo standartizuotos programos tikslai ir uždaviniai

Romas Kastanauskas
Kauno medicinos universiteto Radiologijos klinika

Raktažodžiai: radiologija, intervencinių radiologų rengimas.

Reziumė. Straipsnyje, remiantis užsienio šalių patirtimi, trumpai apžvelgiama gydytojų, atliekančių intervencinės radiologijos diagnostinės angiografijos ir gydomąsiais procedūras, rengimo uždaviniai ir tikslai.

Atsižvelgiant į mokslo, mokymo ir praktinio darbo integraciją, įvairių specialybių gydytojai rengiami pagal Europos lygio standartizuotas mokymo programas. Rengiant siauresnių specialybių gydytojus, susiduriama su tam tikromis problemomis. Intervencinių radiologų mokymo tikslai ir uždaviniai nėra galutinai suformuluoti, o ir kitų medicinos sričių mokslininkų požiūriai dažnai yra prieštaringi.
Lietuvoje teisę gydyti turi tik diplomuotas gydytojas. Tai aiškiai reglamentuota Lietuvos Respublikos gydytojo medicinos praktikos įstatyme (1996 m., pataisyta ir papildyta 1998 05 19). Civilizuotose demokratinėse valstybėse griežtai reglamentuota, kaip gydytojas įgyja specialybę: baigia aukštąjį medicininį išsilavinimą, podiplomines studijas, išlaiko egzaminus, atlieka praktiką, gauna licenziją praktiniam darbui. Gydytojas pats suinteresuotas įgyti kuo daugiau teorinių žinių ir didesnės patirties, kurią atitinkamos įstaigos įvertina, suteikdamos jam sertifikatą. Tai reiškia, kad yra ir kitas labai svarbus gydytojų rengimo aspektas, kuris skatina gydytoją ir toliau savarankiškai tobulintis. Tai ir yra sveikatos apsaugos reformos esmė [1].
Pasaulyje šiuo metu vyksta žymus intervencinės radiologijos diagnostikos, ypač -gydomųjų, metodų panaudojimo vietoje įprastinio chirurginio gydymo etapas. Šios tendencijos pastebimos ir Lietuvoje. Todėl ir mūsų šalyje intervencinių radiologų rengimo tikslai ir uždaviniai turėtų būti labiau sukonkretinti. Su panašiomis problemomis anksčiau buvo susidūrusios ir kitos išsivysčiusios šalys.
Šis straipsnis paruoštas remiantis JAV patirtimi, pavyzdžiui, JAV per praėjusį dešimtmetį vien gydomųjų perkutaninių intervencinių metodų panaudojimo skaičius didėjo taip sparčiai, kad buvo prognozuojama, jog jau šio dešimtmečio pradžioje jų bus atliekama ne mažiau kaip 100 000 per metus. Bet kartu tarp įvairių medicinos mokslinių draugijų ir mokslininkų kildavo įvairių diskusijų, kas turi teisę tą atlikti, ir kaip parengti vieningas mokslo, mokymo ir praktikos vystymo strategijos programas, kokie reikalavimai turėtų būti keliami šiems specialistams, kokius uždavinius jie turi spręsti, kokie būtų jų darbo vertinimo kriterijai.

Standartizuotų rekomendacijų rengimo prielaidos
1988 m. JAV širdies asociacijos ir JAV kardiologų draugijos sudarė komisiją, kuri turėjo numatyti pagrindinių diagnostikos ir gydomųjų intervencinių procedūrų mokymo ir plėtimosi kryptis. Vėliau, 1990 m., radiologų, širdies, krūtinės ląstos ir kraujagyslių chirurgų bei kardiologų mokslinės draugijos suformavo komitetą standartizuotoms mokymo programoms sukurti ir kriterijų, pagal kuriuos gydytojai gaudavo dokumentus, leidžiančius atlikti įvairias intervencines diagnostikos ir gydomąsias procedūras (perkutanines angioplastikas, intraarterines trombolizes, stentavimus, aterektomijas, lazerines angioplastikas ir kt.). Šio komiteto nariais tapo žymiausi intervencinės radiologijos, širdies ir kraujagyslių chirurgijos, kardiologijos mokslininkai ir praktikai. Parengti dokumentai buvo paskelbti, aptarti ir patvirtinti širdies kraujagyslių ir intervencinių radiologų (1993 m.), JAV širdies asociacijos draugijose [2].

Pagrindiniai principai
1. Savarankiškai atlikti įvairias diagnostikos ir gydomąsias intervencines radiologines procedūras gali tik gydytojai, turintys atitinkamus dokumentus šiems metodams taikyti klinikinėje praktikoje.
2. Taip pat pripažįstama, kad ligoninėse, kurios turi reikiamą šiuolaikinę angiografinę aparatūrą, ir šioje srityje dirbantys gydytojai atlikę daug ir kokybiškų procedūrų, aktyviai dalyvavę moksliniame ir praktiniame darbe, gali jas ir toliau atlikinėti, tik jie pagal komiteto rekomendacijas turi parengti ataskaitas apie savo darbą ir tuo remiantis gauti licenzijas šioms procedūroms atlikti.
3. Pripažįstama, kad parengti dokumentai yra kaip pagrindas intervencinių radiologų darbo organizavimui, tačiau atskirose klinikose, ypač specializuotose, jie gali būti taikomi ir nestandartiškai.
4. Pripažįstama, kad, prieš gaudamas licenziją, kiekvienas gydytojas privalo turėti tam tikrą minimumą žinių ir klinikinės praktikos, be to, ir pats gydytojas savo iniciatyva toliau turi tobulintis ir gerinti darbo kokybę.
5. Kadangi šie dokumentai buvo paskelbti, pripažinti ir patvirtinti, todėl ligoninės, plėsdamos šių tarnybų darbą, turi į tai atsižvelgti ir užtikrinti, kad ligonis gautų reikiamo lygio ir apimties intervencinės radiologijos pagalbą.
6. Šių standartizuotų programų tikslas - tai noras padėti įvairioms institucijoms ir klinikoms apsispręsti, kas turi teisę ir kokias intervencines ir gydomąsias procedūras, atsižvelgiant į ligonio interesus, gali atlikti. Šie dokumentai rodo, kad saugiai ir efektyviai šias intervencines procedūras gali atlikti tik tos srities specialistai, bet tai nereiškia, kad užkertamas kelias ir kitų specialybių gydytojams atlikti siauras, papildančias jų specializaciją, intervencines diagnostines ar gydomąsias procedūras. Bet jas atlikti teisė suteikiama tik praėjus atitinkamą apmokymą ir gavus tai patvirtinančius dokumentus.
Kas yra intervencinis radiologas? Tai gydytojas, kuris po specialaus apmokymo diagnozuoja ir gydo įvairius širdies ir kraujagyslių susirgimus specialiaisiais instrumentais, naudodamas rentgenoangiografijos aparatus.
Invazinės diagnostinės procedūros. Tipiniais atvejais diagnostinės angiogramos atliekamos, kai per odoje padarytą nedidelį pjūvį, kontroliuojant rentgenu, į kraujagyslę įkišamas zondas ir per jį suleidžiama kontrastinės medžiagos. Procedūros trukmė užfiksuojama arba klasikiniu būdu, t.y. naudojant įprastines kino ar foto rentgeno juostas, arba skaitmenines sistemas. Pavyzdžiui, atliekant diagnostinę angiografiją, turi būti gerai matoma ne tik aorta ir jos pagrindinės šakos, bet ir smulkiosios arterijos. Dažnai, norint tiksliai nustatyti diagnozę, ligos prognozę ir tolimesnio gydymo taktiką, kokybiško angiografinio vaizdo neužtenka. Intervencinis radiologas turi mokėti išmatuoti intraarterinius gradientus, paimti iš reikiamos vietos kraujo analizei, įvertinti vykstančius fiziologinius bei patologinius širdies ir kraujagyslių pokyčius ir kt.
Gydomosios intervencinės radiologinės procedūros. Angioplastika suprantama kaip gydomoji intervencinė procedūra, naudojama kraujagyslių praeinamumui atstatyti (be zondų-plėtėjų kraujagyslių praeinamumą galima atstatyti ir kitais angioplastikos metodais, t.y. aterektomija, stentavimu ar kitomis naujausiomis lazerinėmis technologijomis). Kiekviena gydomosios intervencinės radiologijos rūšis atliekama su specializuotos paskirties instrumentais, kurie, kaip ir diagnostiniai angiografiniai zondai, į kraujagysles įleidžiami per nedidelį odos pjūvį. Tačiau, atliekant gydomąsias procedūras, reikia turėti papildomų žinių, nes labai svarbu įvertinti ligonio klinikinę būklę ne tik prieš procedūrą, bet ir angiografinius bei hemodinaminius pokyčius, vykstančius procedūros metu, kartu tinkamai įvertinti susidarančią situaciją, norint išvengti grėsmingų komplikacijų.
Be to, intervencinis radiologas dirba glaudžiai bendradarbiaudamas su šeimos ir kitų specialybių gydytojais, nes tik visų jų pastangomis galima užtikrinti optimaliausius intervencinio gydymo rezultatus. Šie gydymo metodai, lyginant su įprastiniais chirurginiais, turi tam tikrų privalumų: ligonių geriau toleruojami kai kuriais susirgimų atvejais (ypač ūminių), tik daliai ligonių jie gali suteikti reikiamos apimties gydymą, yra mažiau traumuojantys, greitesnė ligonių reabilitacija, jie greičiau grįžta į darbą.

Pagrindiniai mokymo tikslai
1. Bendrosios žinios. Gydytojas, kuris nori atlikinėti intervencines diagnostines ir gydomąsias procedūras, turi žinoti: žmogaus normalią ir patologinę anatomiją; įvairius širdies ir kraujagyslių ligų pasireiškimo požymius; mokėti vertinti šių ligų neinvazinių tyrimų duomenis; žinoti angiografinių tyrimų indikacijas bei kontraindikacijas, jų riziką ir naudą; numatyti intervencinių procedūrų komplikacijas ir jų išvengimo būdus; įvertinti įvykusias komplikacijas (kad jų ateityje nesikartotų); žinoti alternatyvius terapijos būdus; mokėti dirbti su rentgeno aparatūra, žinoti jos veikimo principus, įsisavinti rentgenologijos saugos principus.
2. Esminiai mokymo reikalavimai. Kiekvienas, kuris nori atlikinėti intervencines diagnostines ir gydomąsias procedūras, turi būti parengtas pagal standartizuotą mokymo programą, kad, įvertinus įgytas žinias, būtų galima jam išduoti tai patvirtinantį atitinkamą dokumentą (sertifikatą).

Kvalifikacijos ir tai patvirtinančių dokumentų gavimo tvarka
1. Reikiamų žinių galima įgyti tęsiant podiplomines studijas. Jų metu kandidatas turi susipažinti su pagrindiniais intervencinės radiologijos diagnostikos ir gydymo būdais, jų panaudojimo galimybėmis ir nauda, numatyti galimas komplikacijas bei jų šalinimo būdus. Kandidatas turi atlikti ne mažiau 100 diagnostinių procedūrų ir 50 perkutaninių angioplastikų (ir ne mažiau kaip 50 proc. iš jų būti pirmasis operatorius). Toks specialusis mokymas įvairiose šalyse vyksta 1-2 metus. Be to, kandidatas turi aktyviai dalyvauti mokslinėje-praktinėje veikloje, apie nuveiktą darbą nuolat atsiskaityti mokslinėse draugijose. Visas atliktas darbas turi būti registruojamas. Baigus mokymą, jeigu pripažįstama, kad kandidatas mokymo programą įvykdė, jis gauna tą patvirtinantį dokumentą.
2. Jau turintis klinikinės intervencinės radiologijos pagrindus ir dirbantis šioje srityje kandidatas turi pateikti medžiagą apie atliktą darbą, tobulinimosi kursus ir kt. Be to, kandidatas atitinkamais dokumentais turi įrodyti, kad savo kvalifikaciją jis nuolatos kėlė, dalyvavo moksliniame-praktiniame darbe, kad per metus atlikdavo ne mažiau kaip 100 diagnostinių ir 50 gydomųjų procedūrų. Turi pristatyti gaunamus ankstyvuosius bei vėlyvuosius gydymo rezultatus bei komplikacijų skaičių.
3. Licenzijos išsaugojimas. Įgijus reikiamų teorinės-praktinės intervencinės radiologijos žinių, specialistas turi ir toliau tobulintis. Todėl reikalaujama, kad šis darbas ir toliau būtų tęsiamas pagal komiteto nustatytus reikalavimus. Specialistas turi aktyviai dalyvauti moksliniame-praktiniame darbe, mokslinių draugijų veikloje, informuoti apie savo nuveiktą darbą ir gautus rezultatus apibendrinti ir supažindinti su jais mokslinių draugijų narius, bei spausdinti mokslinius pranešimus ar straipsnius medicinos literatūroje, nuolat sekti naujausią mokslinę literatūrą ir įdiegti naujausius šios srities pasiekimus, tobulintis specialiuose kursuose, konferencijose, seminaruose, suvažiavimuose. Tai pagrindiniai kriterijai, kuriais remiantis po tam tikro laikotarpio (pvz., 5 metų), vėl bus pratęsiamos jau išduotos licenzijos dirbti šį darbą.

Training standards for Physicians performing percutaneus vascular intervention
Romas Kastanauskas

Key words: radiology, interventional radiology training.
The article server as a guide to guidelines for training physicians performing interventional radiology interventions.

Literatūra
1. Continuing Medical Education / University of Minnesota.- Minnesota, 1997.
2. Siaurusaitis B. // Gydytojų žinios.- 1997.- Nr.15.- P. 5.

 

Turinys